Informační portál o světě bezpilotních prostředků

Parrot Anafi zblízka: 5. Kamera a celkové hodnocení

Už jsme v minulých čtyřech dílech recenze viděli, že Anafi je zajímavý stroj: kompaktní, malý, živý - a přitom nejde o levnou kopii Maviců, jak tomu často bývá u jiných výrobců. To nejdůležitější jsme si ale nechali na konec. Tenhle typ dronů si většina lidí kupuje kvůli kameře, dneska se tedy zaměříme na ni.

PŘEDEŠLÝ DÍL SERIÁLU

PRVNÍ DÍL SERIÁLU

Kamera na přídi Parrot Anafi od pohledu nebudí valný dojem: soudeček z umělé hmoty (kdyby aspoň nebyl bílý...).Ovšem už na první pohled taky umí věci, kterou jiné drony téhle kategorie ne, protože se dokáže dívat přímo nahoru. Ale nejen to. Má také zoom, i když jen digitální. Pro fotografování je digitální zoom celkem k ničemu, protože stejné výsledky dává počítačový výřez snímku, ale pro video to smysl má. Rozlišení čipu je mnohem větší než počet obrazových bodů videa, takže zomm je do určité hranice bezeztrátový.

Špatné nejsou ani specifikace kamery od výrobce. Podrobněji je najdete v tabulce na konci textu, tady stačí, že obrazový čip má rozlišení 21 megapixelů, snímky mohou být jak v JPG tak v RAW (DNG) kamera umí video až do 4K, digitální zoom může být až trojnásobný - to je docela dobré. Vzhledem k ceně ovšem nemůžeme čekat stejné specifikace jako třeba u Mavic 2, takže tu jsou i jistá omezení. Především jde o obrazovou frekvenci videa maximálně 24 fps.

Ale jak říká klasik: šedá je každá teorie, zatímco strom života se zelená - pojďme se tedy podívat, jaké má kamera doopravdy obrazové výstupy.

Nadšení po prvním letu

Kameru jsem samozřejmě začal zkoušet už při letech popsaných v minulém dílu recenze. Drobná nepříjemnost se ukázala hned na začátku: fotoaparát a video nemají samostatné spouště, ale jen jednu společnou. Mezi snímáním videa a focením tedy musíme nejdřív přepnout ikonou na displeji, což pohotovosti ovládání kamery zrovna nepřidá.

Další nepříjemností je, že při fotografování v okamžiku stisku spouště na chvíli zamrzne videopřenos z paluby.

To je ale bohatě vyvážené tím, že gimbal se ovládá točítkem orientovaným svisle - tedy shodně s pohybem kamery. Oproti horizontálně orientovaným točítkům u produktů DJI to je mnohem intuitivnější a příjemnější.

Při prvním letu bylo dokonalé slunečné počasí. Zkoušel jsem fotografovat a natáčet jak při normálním nastavení, tak při maximálním zoomu. Výsledky byly víc než dobré; nejen video, ale i fotografie snesly maximální přiblížení. Byl jsem naprosto nadšený - zdálo se, že vzhledem k rozměrům je Anafi ideální dron pro focení a natáčení na jakýchkoliv cestách.

obr: Snímek při základní ohniskové vzdálenosti

obr: Stejný záběr s maximálním zoomem

V tvrdých pomínkách

Druhý let se odehrál u Čertova sloupu na Vyšehradě - popsal jsem ho v minulém dílu: bylo mizerné počasí, nevysvětlitelné poruchy... Nicméně přesto vznikly použitelné snímky.

Na důkladnější zkoušení jsem Anafi vyvezl na venkov. Lednové počasí dělalo všechno pro to, aby kameru i stroj prověřilo v nejtěžších podmínkách: vítr, občas déšť, celý den šero. Znovu jsem ho pak poslal do vzduchu několikrát ještě po setmění a pořizoval noční snímky. Aby bylo na temném venkově kameru na co namířit, rozsvítil jsem na dvoře chalupy silný pětisetwattový reflektor (pro legislativní hnidopichy, kterým se v hlavě právě líhnou myšlenky o zákazu létání v noci: jednak to bylo výhradně nad mými pozemky a v malé výšce, především ale reflektor vytvořil to, čemu ÚCL říká osvětlené letiště).

Tady se definitivně ukázaly limity kamery na Anafi: obrázky byly zrnité a nesnesly příliš velké zvětšení. U videa to není příliš patrné, u fotografií ale ano. Nicméně i v těchto podmínkách vznikly snímky, které je možné označit jako použitelné - na sociálních sítích určitě; ale i v mnoha profesionálních publikacích jsem viděl horší. Na výstavy to ale pochopitelně není a platícím zákazníkům bych se takové snímky asi nabídnout taky neodvážil.

obr: Snímek pořízený při špatném počasí nesnese moc velké zvětšení

Shrnutí

Parrot Anafi je nepochybně dron, který stojí za pozornost. Jeho největší předností je úžasná kompaktnost a skladnost při dobrých letových vlastnostech. Když k tomu ještě připočítáme tichý provoz a vzhled přátelské hračky - na rozdíl od dronů, které najdete jako ilustrační záběry u každého článku o hrozbách z oblohy - pak je to ideální stroj na létání v časech, které dronům moc nepřejí.

Nepříjemné je především omezení výšky letu na 150 metrů. Na diskusích se sice najdou rady, jak ho překonat, ale je to poněkud složité. Doufejme, že se objeví i lepší možnosti.

Kapitolu samu pro sebe představuje kamera. Není úplně špatná, ale dron těchhle kvalit by si zasloužil lepší. Nechápu proč můj mobil (Samsung Galaxy 6s edge) umí snímky a video skoro na úrovni zrcadlovky i v nejhorších světelných podmínkách, zatímco výrobci dronů nejsou schopní kvalitní pidifoťák z mobilu zabudovat do svých strojů.

Cenou je Anafi asi nejbližší DJI Spark, v tomhle případě ale výkony jednoznačně vítězí produkt od Parrotu. Další v cenové řadě DJI - a výkonově srovnatelný - je Mavic Air. U něj je sice lepší kamera, ovšem cena také o přece jen o nějakou tu tisícovku výš. Vzhledem k tomu, jak rychle drony morálně stárnou, tak bych asi i v tomhle případě dal přednost spíš Anafi. Zvlášť pokud bych byl začátečník, nebo na dron měl omezené prostředky a přesto nechtěl úplný šunt.

Samozřejmě tu jsou drony podobně kompaktní a přitom mnohem lepší, jako třeba Mavic Pro nebo dokonce Mavic 2. Jenže ty jsou cenově někde úplně jinde. I vedle nich se ale Anafi může uplatnit jako náhradní stroj pro případ poruchy hlavního, nebo jako dron pro mise, do kterých se nám nechce posílat ty drahé. Díky kompaktnosti ho přitom jde přibalit k nim, aniž by tím zavazadlo významně nabylo.

obr: Snímek pořízený v noci

Parrot Anafi: kamera, základní údaje

rozsah úhlů gimbalu: - 90 až + 90 stupňů